top of page
  • Michał Tartakowski

Czy Żabson to anarcho-kapitalista?

Analiza tekstu piosenki „Młody Boss” autorstwa Mateusza „Żabsona” Zawistowskiego.


W tekście tym chcę poruszyć kwestię poglądów politycznych polskiego artysty, znanego szerzej jako Żabson - na podstawie jego piosenki „Młody Boss”. Pierwszym elementem, który może dawać nam podpowiedź do poglądów politycznych rapera, są słowa użyte w refrenie, mianowicie:

"Sam się rządzę, pi*rdolę każdy rząd" "Chcą zabrać me pieniądze i ustawić mnie w rząd" "Zabronić jarać sort, a ja to młody boss:"

Widzimy tutaj jasno zadeklarowaną niechęć do rządu wyrażoną wulgarnym słownictwem. Oprócz tego, w tej samej zwrotce piszę o tym, że sam się rządzi co wskazuje na to, że lubi mieć kontrolę nad własnym życiem i nie lubi mieć nikogo nad sobą. Poza tym, Żabson jasno deklaruje niechęć do systemu podatkowego i systemu kontroli państwa. Ten wers, w jasny i klarowny sposób pokazuje wolnościowe poglądy artysty. Kolejny wers pokazuje jego dezaprobatę do penalizacji posiadania narkotyków, konkretnie marihuany. Pogląd rapera na sprawę legalności środków odurzających pokrywa się z postulatami ruchów wolnościowych na całym świecie.



W pierwszej zwrotce Żabson wyraża swoją niechęć do rządu, po treści jesteśmy w stanie stwierdzić, że chodzi tutaj konkretnie o obecną partię rządzącą. Postawy krytykującej stricte obecny rząd nie można nazwać anarcho- kapitalizmem, gdyż pogląd ten jest współdzielony przez grupy ludzi posiadających różne poglądy, czego wyrazem są chociażby ostatnie marsze w Warszawie zrzeszające liberałów, socjaldemokratów i różne inne grupy polityczne.


W drugiej zwrotce, w pierwszych dwóch wersach raper krytykuje program socjalny 500+, co mogłoby wskazywać na niechęć do jakiegokolwiek ,,socjalu”. Jednakże piszę również o emeryturze, a w następnej o systemie zdrowotnym. Wskazuje to na potrzebę podstawowego ,, socjalu”, jednakże kłóci się to z tym tekstem który wcześniej użył „Chcą zabrać me pieniądze”. Może to oznaczać dwie rzeczy. Albo raper nie ma pojęcia o działaniu programów socjalnych i myśli, że rząd posiada swoje pieniądze, albo wskazuje to na to, że Żabson ma poglądy wolnorynkowe z kilkoma elementami socjalnymi, takimi jak powszechna opieka zdrowotna i emerytura. W tej samej zwrotce zawarty jest jeszcze wers: „Nie ważne lewa czy prawa, każdy to samo powtarza”. Klasyczny podział na lewicę i prawicę, który pochodzi jeszcze z czasów rewolucji francuskiej - ukazuje lewicę jako tą wolnościową. Jakobini, w trakcie rewolucji francuskiej byli za równością i wolnością oraz autorytarną prawicę, czyli monarchistów z XVIII i XIX wiecznej Francji. Ruchy wolnościowe nie zawierają się w klasycznym podziale na lewicę i prawicę, co pokazuje, że Żabson mimo negowania klasycznego podziału nie odrzuca libertarianizmu i anarcho- kapitalizmu.



Czy na podstawie tekstu piosenki „Młody Boss” autorstwa Mateusza „Żabsona” Zawistowskiego można jednoznacznie stwierdzić, że raper jest anarcho-kapitalistą lub to zdecydowanie odrzucić? Nie, w tekście piosenki mamy wyrażone za mało poglądów artysty. Na podstawie tekstu piosenki możemy jednak jednoznacznie stwierdzić, że Żabson sympatyzuje ruchy wolnościowe i można go uznać za liberała.


Tekst ma charakter satyryczny.


Tekst piosenki:


Młody Boss


Ciągle rosnę, jakbym grał w Mario Bros

Sam się rządzę, pierdolę każdy rząd

Chcą zabrać me pieniądze i ustawić mnie w rząd

Zabronić jarać sort, a ja to młody boss

Ciągle rosnę, jakbym grał w Mario Bros

Sam się rządzę, pierdolę każdy rząd

Chcą zabrać me pieniądze i ustawić mnie w rząd

Zabronić jarać sort


Ej, to mój protest song, mam już tego dość, co podpisał polski président

Oddał dwa miliardy dla tej propagandy, co nazywa ziom telewizją

Zastanawiam się, co obywatele widzą

Chociaż nie powinno to obchodzić mnie, no bo jestem celebrytą

Ale boli mnie, że ziomal żeby przeżyć to musiał zostać bandytą

Ale boli mnie, że mową nienawiści całą polską młodzież zryto

Ale boli mnie to wszystko, ale nadal czekam w kolejce z wizytą

Wiem, że myślisz tylko sama głośno ale mówisz o tym cicho-sza

Grosz do grosza, w kolejce po sos szary gość jak ja

Wziąłem w ręce swój los, mam coś z bossa

Wykorzystaj swój głos, póki jeszcze masz go


Młody boss


Ciągle rosnę, jakbym grał w Mario Bros

Sam się rządzę, pierdolę każdy rząd

Chcą zabrać me pieniądze i ustawić mnie w rząd

Zabronić jarać sort, a ja to młody boss

Ciągle rosnę, jakbym grał w Mario Bros

Sam się rządzę, pierdolę każdy rząd

Zabronić jarać sort


Dostałeś to pięćset, myślisz że jest pięknie

Pomyśl o emeryturze, pomyśl o swej rencie

Moja babcia do modlitwy już składa swoje ręce

Bo na onkologii znów mają braki w sprzęcie

Dzięki Prezydencie, Premierze i rządzie

Ważne wasze pensje, a nie nasze zdrowie

Wszystkie świnie w sejmie myślą podobnie

Myślą o sobie, nie myślą o tobie


Nie ważne lewa czy prawa, każdy to samo powtarza

Każdy na tobie zarabia, gdy tylko krawat poprawia

A po pracy go zdejmuje, do drogiego auta wsiada

Gdy jemu problem odejmuje - tobie problem się namnaża

Przez to każdy kombinuje i źle patrzy na sąsiada

Kiedy walczą wolni ludzie to wtedy korzysta władza

Młody boss


Młody boss


Ciągle rosnę, jakbym grał w Mario Bros

Sam się rządzę, pierdolę każdy rząd

Chcą zabrać me pieniądze i ustawić mnie w rząd

Zabronić jarać sort, a ja to młody boss

Ciągle rosnę, jakbym grał w Mario Bros

Sam się rządzę, pierdolę każdy rząd

Chcą zabrać me pieniądze i ustawić mnie w rząd

Zabronić jarać sort



Autor zdjęcia: Igor Kozak

228 wyświetleń

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page